میوه چه تازه باشد و چه خشک مغذی است. هر دو شکل میوه دارای ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. با این حال خشک کردن میوه بسیاری از مواد مغذی و همچنین کالری را تغلیظ می کند. البته روند خشک کردن نیز ممکن است باعث شود که بعضی از مواد مغذی از جمله ویتامین C از بین بروند یا میزان آن ها نسبت به میوه تازه کمتر شود.
میوه خشک میوه ای است که اکثر محتوای آب آن یا به طور طبیعی از طریق خشک شدن در آفتاب و یا با استفاده از خشک کن های مخصوص از بین رفته است. خشک کردن یا کم آب کردن یکی از روش های مرسوم برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است. میوه های خشک سنتی مانند خرما، کشمش، انجیر و زردآلو و سیب از دیرباز در کشورهایی مانند ایران، مصر، عراق و ترکیه مصرف می شدند اما امروزه تقریبا تمامی میوه ها را خشک و در فروشگاه ها عرضه می کنند.
درصد آب، کالری و مقدار ویتامین ها و مواد معدنی بسته به نوع میوه متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت نصف فنجان میوه خشک برابر با یک فنجان میوه تازه حساب می شود.
برخی معتقدند میوه خشک باعث افزایش وزن می شود، برخی نیز این ادعا را رد می کنند. اما حقیقت این است که غذا حاوی کالری است و خوردن کالری زیاد، حتی از غذاهای سالم باعث افزایش وزن می شود. اما کالری دو نوع سالم و ناسالم دارد و میوه منبع کالری سالم است. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که خشک کردن باعث می شود آب میوه از بین برود و حجم آن کاهش یابد. به این معنا که اگر در حالت عادی ما روزانه یک عدد سیب تازه مصرف می کنیم، شاید در حجم برابر حدود 2 عدد سیب خشک مصرف کنیم که کالری خیلی بیشتری هم دارد.
نگرانی دیگری که در مورد میوه های خشک وجود دارد این است که اغلب به میوه های خشک صنعتی شکر افزوده می شود.
میوه های خشک همچنین حاوی فیبر بیشتری هستند و نسبت به میوه تازه مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان ها به نام فنول را دارا می باشند. فیبر با بیماری های قلبی، چاقی و برخی از انواع سرطان مبارزه می کند.
 فنول ها نیز به مبارزه با بیماری های قلبی، دیابت، انواع مختلفی از سرطان و بیماری های دژنراتیو مغزی کمک می کنند.

 

میوه خشک چه خاصیت هایی دارد؟

میوه های خشک حاوی انرژی و ارزش غذایی بالایی هستند. میوه های خشک شده سرشار از  پلی فنول، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان ها هستند. بدن شما برای مقابله با استرس اکسیداتیو و جبران اثرات مضر آن به این مواد مغذی احتیاج دارد. یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند از التهاب جلوگیری کرده و آن را کاهش دهد، قدرت مغز را تقویت کند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.
در ادامه این مطلب به برخی از خاصیت های میوه خشک و تاثیر آن بر سلامتی اشاره خواهیم کرد.

بهبود هضم

میوه های خشک برای درمان یبوست مناسب هستند. مطالعات نشان می دهند که آلو خشک در بهبود دفعات و قوام مدفوع مؤثر است. میوه های خشک بخصوص آلو سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول هستند که باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش می شوند و دفع شما را منظم نگه می دارند. فیبرهای محلول همچنین به عنوان پربیوتیک عمل می کنند و باکتری های خوب را در روده شما تغذیه می کنند. علاوه بر این سوربیتول، یک قند الکل موجود در آلوها در برخی افراد دارای خاصیت ملین است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر سیستم ایمنی بدن شما به تقویت نیاز دارد انواع توت خشک به خصوص گوجی بری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این میوه های فوق العاده دارای ویتامین A، ویتامین C و آهن هستند. به علاوه کالری و کربوهیدرات آن نسبت به سایر میوه های خشک کمتر است. پنج قاشق غذاخوری گوجی بری تقریبا 98 کالری، 22 گرم کربوهیدرات، 3.6 گرم فیبر،  13 گرم قند، 4 گرم پروتئین و 11 درصد از نیاز روزانه آهن را برای شما فراهم می کند.
ویتامین C موجود در میوه های خشک دارای خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. این ماده مغذی می تواند دفاع طبیعی بدن شما را تقویت کند، از پوست شما در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت کند و از عفونت های سیستمیک جلوگیری کند. علاوه بر این آسیب اکسیداتیو ناشی از آلاینده های زیست محیطی را کاهش می دهد و آنزیم های تنظیم کننده سم زدایی سلولی را فعال می کند.

سلامت پوست

مطالعات نشان می دهد خوردن میوه خشک باعث حفظ سلامت پوست می شود. میوه هایی مانند انبه حاوی امگا 3 و سایر چربی های لازم برای سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن هستند. کشمش یا انگور خشک شده نیز حاوی رسوراترول است که روند پیری پوست را کند می کند.
افزایش انرژی
میوه های خشک درست مانند کپسول انرژی هستند، قند آن ها از کالری ارزشمندی برخوردار است و برای رفع خستگی و بهبود خلق و خو ایده آل است. خوردن میوه خشک یک راه سالم برای کسب انرژی خصوصا برای ورزشکاران، کودکان و زنان باردار است.

پیشگیری و کنترل دیابت

میوه های خشک علی رغم داشتن قند زیاد به جلوگیری از دیابت و بهبود علائم آن کمک می کنند. محققان مصرف میوه خشک را به بهبود مصرف مواد مغذی، کاهش وزن بدن و کاهش خطر دیابت مرتبط کرده اند. برخی از آنتی اکسیدان ها در انگور و سایر میوه های خشک ممکن است به بهبود پاسخ انسولین کمک کرده و از لوزالمعده در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت کنند.
خرما خشک ممکن است تغییرات عصبی و رفتاری مرتبط با دیابت را کاهش دهد. دانشمندان همچنین خاطرنشان كردند كه میوه های خشک سرشار از کوئرستین و سایر پلی فنول ها با اثرات ضد التهابی، ضد دیابتی و ضد چاقی هستند.

کمک به درمان فقر آهن

همه ما به آهن احتیاج داریم، به خصوص افراد گیاهخوار یا وگان که از گوشت قرمز آهن دریافت نمی کنند باید آهن مورد نیاز بدن خود را از منابع گیاهی تهیه کنند. آلو و زردآلو حاوی مقدار قابل توجهی آهن هستند و خوردن آنها در جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است. پزشکان معمولا به افرادی که دچار کم خونی هستند آلو، کشمش و زرد آلو را توصیه می کنند، این میوه ها برای کسانی که با عوارض خوردن قرص آهن درگیر هستند نیز می توانند مفید باشند.